Correlation between Nurse Therapeutic Communication and Patient Satisfaction in Bhayangkara Hospital Setukpa Kota Sukabumi
DOI:
https://doi.org/10.56359/kian.v2i1.234Keywords:
nurse, patient satisfaction, therapeutic communicationAbstract
Objective: The purpose of this study was to determine the relationship between nurse therapeutic communication and patient satisfaction in the inpatient room of Bhayangkara Setukpa Hospital.
Methods: The research design is correlational using a cross sectional approach. The sample in this study were 79 people in the inpatient room of Bhayangkara Setukpa Hospital. The data analysis used was univariate analysis with frequency distribution and percentage for each category, bivariate analysis using chi-square.
Results: The results showed that the P value = 0.000 means Reject Ho if the P value <0.05, namely there is a relationship between nurse therapeutic communication and patient satisfaction in the inpatient room of Bhayangkara Setukpa Hospital.
Conclusion: The results of the study can be concluded that there is a relationship between nurse therapeutic communication and patient satisfaction. It is hoped that Bhayangkara Setukpa Hospital can increase maximum patient satisfaction as a form of providing quality health services at the hospital.
Downloads
References
Anfal, A. L. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Citra Rumah Sakit Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Rumah Sakit Umum Sundari Medan Tahun 2018. Excellent Midwifery Journal, 3(2), 1–19.
Astutik, A. R. (2018). Komunikasi Terapeutik Dengan Tingkat Kepuasan Pasien. Skripsi.
Fatmawati, U. (2016). Pengaruh caring perawat terhadap kepuasan pasien= The nurses caring influence on patient satisfaction.
Fatrida, D., & Saputra, A. (2019). Hubungan Waktu Tunggu Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Dalam Mendapatkan Pelayanan Kesehatan. Jurnal’Aisyiyah Medika, 4(1), 11–21.
Iriyanto, D. R. (2021). Literature Review: Penerapan Komunikasi Terapeutik Pada Perawat.
Kuntoro, W., & Istiono, W. (2017). Kepuasan pasien terhadap kualitas pelayanan di tempat pendaftaran pasien rawat jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta. Jurnal Kesehatan Vokasional, 2(1), 140–147.
Patattan, A. A. (2021). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Fatima Makale Di Era New Normal. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 14–19.
Rovendra, E. (2020). Analisis Dimensi kualitas pelayanan pasien BPJS rawat jalan di RSSN Bukittinggi. Human Care Journal, 5(1), 304–311.
Rusnoto, R., Purnomo, M., & Utomo, T. P. (2019). Hubungan Komunikasi Dan Pelayanan Keperawatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien. Jurnal Ilmu Keperawatan Dan Kebidanan, 10(2), 343–349.
Saprianingsih, A. (2020). Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap Vip. Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap VIP.
Septian, R. A., Sulisno, M., Nurmalia, D., & Ropyanto, C. B. (2017). Gambaran Tingkat Pengetahuan Mahasiswa Keperawatan Universitas Diponegoro Tentang Komunikasi Terapeutik. Faculty of Medicine.
Sinaulan, R. L. (2016). Komunikasi terapeutik dalam perspektif Islam. Jurnal Komunikasi Islam, 6(1), 129–157.
Suwita, S., & Fahri, S. (2019). Analisis Determinan Rumah Sehat Dalam Mendukung Pembangunan Berwawasan Lingkungan Di Kelurahan Kebun Handil Kota Jambi. Jurnal Pembangunan Berkelanjutan, 2(1), 60–73.
Ulandari, S., & Yudawati, S. (2019). Analisis Kualitas Pelayanan, Sarana Prasarana dan Lingkungan Terhadap Kepuasan Pasien. Care: Jurnal Ilmiah Ilmu Kesehatan, 7(2), 39–53.
Yulianthini, N. N., SE, M. M., & Suwendra, I. W. (2016). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Manajemen Indonesia, 4(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Moch. Adriyan, R. Bayu Kusumah N., Yosep Purnairawan, Yanti Cahyati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.