Pengaruh Permainan Tebak Gambar Berbahasa Inggris Terhadap Peningkatan Pengetahuan Pada Siswa Kelas 1 SDN 1 Kawalimukti
DOI:
https://doi.org/10.56359/kolaborasi.v4i1.328Kata Kunci:
early childhood, english language, learning mediaAbstrak
This study investigates the impact of English language guidance through picture guessing games on the development of early childhood, particularly among first-grade students at SDN 1 Kawalimukti. The research methodology employed a pre-experimental design with a one group pre-post test. Evaluation results demonstrate that the guidance activities proceeded as planned with full participation from 26 students. Proficiency in english, especially in vocabulary such as animal names, fruits, letters, and numbers, significantly improved after the guidance. With the support of picture guessing games as a learning medium, children exhibited remarkable progress in speaking and using the english language. In conclusion, this guidance not only enhanced the language skills of the children but also laid a strong foundation for subsequent English language education at an early age.
Keywords: early childhood, english language, learning media, picture guessing games.
Unduhan
Referensi
Azzahroh, P., Sari, R. J., & Lubis, R. (2021). Analisis perkembangan bahasa pada anak usia dini di Wilayah Puskesmas Kunciran Kota Tangerang Tahun 2020. Journal for Quality in Women’s Health, 4(1), 46–55.
Dersa, R. (2021). Pengembangan APE Rolling Box Berbasis Permainan Tebak Gambar terhadap Kemampuan Bahasa Anak. UIN AR-RANIRY.
Dini, J. P. A. U. (2022a). Peran Bahan Ajar dalam Pengenalan Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5191–5199.
Dini, J. P. A. U. (2022b). Urgensi bahasa inggris dikembangkan sejak anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2564–2572.
Firdaus, M., & Muryanti, E. (2020). Games edukasi bahasa inggris untuk pengembangan kosakata bahasa inggris pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1216–1227.
Hanifah, T. M. N., & Atika, A. R. (2020). Mengembangkan bahasa reseptif anak usia dini melalui tebak gambar. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(3), 196–204.
Khomsin, K., & Rahimmatussalisa, R. (2021). Efektivitas Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 25–33.
Khotijah, D. S. (2021). EFEKTIVITAS PERMAINAN TEBAK GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBAHASA ANAK DI RA MAMBAUL ULUM MANTINGAN TAHUNAN JEPARA. UNISNU Jepara.
Pratiwi, P. A. C. (2020). Meningkatkan Kecerdasan Intelektual Anak Usia Dini Melalui Media Permainan Tebak Gambar Profesi Berbasis Adobe Flash. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(3), 416–424.
Rofi’ah, S., Setyowati, A., & Idhayanti, R. I. (2018). Media gambar flashcard dalam menstimulasi perkembangan bahasa anak usia 3-4 tahun. Jurnal Jendela Inovasi Daerah, 1(2), 78–92.
Sinaga, S. I., & Intan, F. R. (2023). Implementasi Pengembangan Bahasa Inggris Anak melalui Media Tebak Gambar “Siapa Aku” Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 677–687.
Westhisi, S. M. (2019). Metode fonik dalam pembelajaran membaca permulaan bahasa inggris anak usia dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 5(1), 23–37.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Adinda Rizki Aulia, Dwiva Azmar, Lena Agustina, Nabila Nurhaliza, Nadwa Salsabilah, Nursamsi Nursamsi, Andan Firmansyah
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.